Klistrar in ett inlägg från bloggen på familjeliv.se

Nelly 031218 15:57

Tänkte skriva lite om Nellys förlossning då jag tog det väldigt hårt när det blev en del komplikationer. Jag ska inte ha ngr mera barn i alla fall. Är rädd att det kan sluta riktigt illa.
Lucas förlossning var inte heller så kul. Men den har jag hunnit bearbeta nu.

Hela graviditeten har varit jobbigt, med foglossningar och en massa jobbiga förvärkar. Blev sjukskriven i september pga av förvärkarna. Sen i november blev det daglig dags mkt förvärkar. Har ju varit inne en massa gånger på förlossningen när det har blivit regelbundet för att sedan stanna av.

Den 16 december när jag var hos bm så hade mitt blodtryck stigit rätt så rejält. Bm blev lite orolig då jag alltid har haft bra. Nu låg det på 140/100. Hon mätte ngr gånger. Bytte den där grejen de mäter med och fick samma höga blodtryck. Fick gå och kissa på en sticka. 3+ med äggvita. Så hon sa att jag skulle åka hem och vila så skulle hon ringa förlossningen, sen skulle hon återkomma.

Det kunde ju vara havendskapsförgiftning. Fick komma in på spec mv på Huddinge. De kostaterade. Blev inlagd och skulle få bli i gångsatt. Så på torsdag efter lunch vid 12:15 så stack de hål på hinnan. Värkarna kom igång och det var en lång hemsk värk i fyra timmar innan hon kom ut. Kunde inte sitta, ligga, knappt stå. Hade så ont. Bad att få EDA. Det hjälpte inte. Jo i 10 minuter ungefär.

Sen så var det som bortblåst. De fyllde på, men inget hände. Krystvärkarna startade och Nelly kom ut 15:56.

Men när moderkakan skulle ut så gick det inte. Bm försökte hjälpa till att dra i navelsträngen. Men då kändes det som om att alllt i hela kroppen skulle följa med ut. Så efter ett litet tag så fick jag åka in på operation för att bli sövd och de fick operera ut moderkakan. Den ville inte släppa. Det var som om den hade växt fast för alltid. Under hela förlossningen förlorade jag fyra liter blod. Det var typ allt jag hade sa doktorn. Så efter operationen så fick jag ligga på uppvaket i nästan tolv timmar.

Tack och lov fick Nelly komma in och ammas en gång. Men fick ju inte träffa henne mera. Det var tungt.
Har svårt för att skriva. Så jag kan inte få med alla känslor och vad det var som var så jobbigt. Men jag visste under hela förlossningen att ngt var fel. Fick denna hemska värk när moderkakan skulle ut med. Det riktigt strålade runt hela ryggen och magen.

Bm som var med under förlossningen bokade in ett samtal med mig om en månad så jag får prata igenom det. Om jag har ngr frågor. Om jag fortfarande mår dåligt utav det. Det tyckte jag var bra.

Har pratat med bm nu. Hon sa att det kan hända igen samma sak vid en ev graviditet, men att nästa graviditet skall kollas nogrant. Förlossningen måste gå fort. Det kunde ev ha med att livmodern är lat Jag skulle fundera på snitt, Men vill inte ha flera barn. Det får vara bra så här. Vill inte utsätta min kropp igen för sånna saker som en graviditet och förlossning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback